Magamról

2020. szeptember 9., szerda

Szakmai önérzet 2.0 FREE SZFE

– Ha jól láttam, az imént kirepült az ablakon – nyögte az igazgató.

– Jól látta.

– Miért repült vissza?

Lepöcköltem egy falevelet az öltönyömről. 

– Eszembe jutott a hattyú halála – mondtam.

– Parancsol?

– Eltáncolnám.

Lazított nyakkendőjén, homlokából sós cseppek buggyantak, alsó ajkát felfelé fújásra idomította, de csupán bal füléig jutott az a koraszülött lehelet, melyet fáradt tüdeje vajúdott.

– Mi a kurva anyját akar itt eltáncolni? – kérdezte.

Engem kemény fából faragtak. Tudok uralkodni magamon.

– Belátom, kimentem a divatból – válaszoltam szelíden.

Az igazgató hajolni látszott, mázsásnak tűnő, szakértelemmel varrott bőrtáskát lendített ölébe, kotorászott néhány percet, talán nem találta, amit keresett, eltanácsolta orra elől a porszemeket jobb tenyerével. 

– Láttam, hogy kirepült az ablakon – sóhajtotta. – Ne táncoljon.

Megvontam a vállamat. Akkor is kirepültem az ablakon, mikor a szertárba zártak az osztálytársaim, akkor is, mikor Hajnalka mondta, nem szeret, és akkor is, mikor úgy gondoltam, Isten talán jobban figyel rám, ha repülve imádkozom.

– Igazgató úr – köhintettem alázattal. –  Talán jobb volna a gerle búgása, a nádiveréb cserregése, a fürj pittypalattyolása, a sirály vijjogása, a pacsirta éneke. Tessék engedni kiteljesedésem, vagy ki tudja, hova repülök.

Az igazgató felállt, búsan borult  a padlóra nehéz táskája, két kezét immár ökölbe szorítva rázta a plafon felé.

– Tudja, hány madár ordít a fülembe? Baglyok, sólymok, vércsék.

– A szúnyogok is, gondolom.

– A szúnyog nem madár.

– Pedig úgy képzeli.

Visszaroskadt. Közben elképzeltem halálomat, olyan szép volt, még el is mosolyodtam.

– Minek fintorogsz, hazaáruló? – hörögte. –  Nem kell ide madár.

– Magam is úgy gondolom, talán jobb lenne kutyául tanulnom, azzal többre viszem, de engedje meg ama észrevételt, a mai kutyák már nem szaladnak akármiért. Példának okáért hiába hajigálunk színes követ, nem hozzák vissza.

– Honnan tudja mindezt?

– Három hónapig dolgoztam menhelyen.

Hümmögve feledte öklének rázását. Visszahuppant sokat tűrő székébe, nevetni kezdett.

–  Anyám mindig énekelt – fújtatott, ahogy a mozdonyok. – Minden délben együtt tettük asztalra a tányért, balra a villát, jobbra a kést, kés mellé a kanalat, villa alá a szalvétát. Kezemre csapott, ha rossz helyre tettem.

– A kést?

– A szalvétát – tenyerével törölte sós homlokát, jól esett az anyjára gondolnunk, bevallom, elképzeltem, amint csap, csinos asszony lehetett.

– Mit énekelt? – kérdeztem.

– Kicsoda?

– Az édesanyja.

Megvakarta szemöldökét, de már nem nevetett.

– Álmomban is énekli, mégse emlékszem.

– Megengedi, hogy táncoljak?

Együtt néztük, miként hasad a parketta. Lába alól indult a szakadék, székestül zuhanhattam volna, ez fájt, de nem látszott rajtam semmi.

Állatművész vagyok. Hozzászoktam a nehéz helyzetekhez.

– A viszontlátásra – mondtam udvariasan, elvégre így illik, újra kirepültem az ablakon, közben arra kértem Istent, jusson eszébe az igazgatónak, mit énekelt az édesanyja.

 

 

Előzmény:

 

ÖRKÉNY ISTVÁN : SZAKMAI ÖNÉRZET

Engem kemény fából faragtak!

Tudok magamon uralkodni.

Nem látszott rajtam semmi, pedig hosszú évek szorgalmas munkája, tehetségem elismerése, egész jövőm forgott kockán.

- Állatművész vagyok - mondtam.

- Mit tud? - kérdezte az igazgató.

- Madárhangokat utánzok.

- Sajnos - legyintett -, ez kiment a divatból.

- Hogyhogy? A gerle búgása? A nádiveréb cserregése? A fürj pitypalattyolása? A sirály vijjogása? A pacsirta éneke?

- Passzé - mondta unottan az igazgató.

Ez fájt. De azt hiszem, nem látszott rajtam semmi.

- A viszontlátásra - mondtam udvariasan, és kirepültem a nyitott ablakon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése